Jul. 25 2009
La diada del Carme d’enguany veu el bateig de la «Vinyet», l’embarcació de pesca amb la que l’Ajuntament de Sitges vol recuperar el passat mariner i pesquer de la vila
Clic en la foto se abre el PDF de toda la pagina - Noticias de Sitges - Eco de Sitges - Playas de Sitges - Turismo en Sitges - Informacion de Sitges - Hoteles en Sitges - Restaurantes en Sitges - Sitges guia
# Xavier Carol, de Barcelona, amb la narració titulada «La carta», guanya la catorzena edició del concurs de narrativa breu del Port d’Aiguadolç de Sitges.
# Francesc Xavier García-Marqués, de Sitges, amb la narració «Coratge de nàufrags», aconsegueix l’accèssit del concurs.
Durant la celebració de la diada marinera de la Verge del Carme a Sitges, que va tenir lloc al Port d’Aiguadolç dijous 16 de juliol, es va donar a conèixer el veredicte del Jurat corresponent a la catorzena edició del Concurs de Narracions Breus Port d’Aiguadolç. L’acte va anar precedit pel bateig de la barca «Vinyet», una embarcació de pesca, construïda en fusta a finals de 1940, i que a partir d’ara serà un dels estendars de Sitges.
El guanyador d’aquesta edició, Xavier Carol, és un barceloní nascut l’any 1969, que aconsegueix amb aquest el seu primer premi en el mon dels concursos literaris, mon en el que va decidir entrar ara fa tres anys quan va presentar en un altre concurs el seu diari de viatge a l’Índia. Aquest estiu vol saber qué és navegar en un vaixell dels d’abans. Dels de fusta i veles blanques. La pel.lícula «Master and Commander» o el llibre «Motí al Bounty», escrit per en John Boyne, l’autor de la coneguda novel·la «El nen del pijama de ratlles», li han despertat altre cop aquells sentiments de fa anys quan amb uns amics va recórrer navegant la nostra costa des del Cap de Creus fins a Salou. El mar, diu, li dóna aquell punt de placidesa i de relax que contrasta amb el seu dia a dia al capdavant d’una empresa del sector del paper. L’import del premi del guanyador és de 600 euros.
L’accèssit del concurs, dotat amb 300 euros, ha correspós a la narració «Coratge de nàufrags», que signa Francesc Xavier Garcia-Marqués. En Garcia-Marqués es dóna la circumstància que és el tècnic de medi ambient de l’Ajuntament sitgetà. Com a autor es defineix a si mateix dient que s’ha criat arran de mar de Sitges. Amb vuit anys, a l’hivern, s’escapava amb els amics als espigons per jugar a amagar-se entre les roques o les barques de La Fragata. Recorda com una nit d’aquelles, per a sorpresa del pare i la mare, es va presentar a casa amb un gat de la platja que el va acompanyar fins la seva llicenciatura en Biologia. Amb aquests estudis va gaudir, durant un temps, de transmetre la passió pel mar a escolars, ensenyant-los a identificar petxines i conèixer les arts de pesca. Un camí que es va creuar, inesperadament, amb el concurs de narrativa del Port d’Aiguadolç on, des fa tres anys, aprofita per descriure emocions marineres mentre treballa per aconseguir la declaració de la costa del Garraf com a àrea marina protegida.
Acompanyant a aquestes dues narracions, el jurat del concurs va fer pública menció de la vàlua de deu narracions més, vingudes enguany de molts diversos punts de la geografia: «El retir forçós del capità Miralles», de Perfecte Soler i Bernadich (Manresa); «Los amigos de Wilson», de Carlos Fernández Salinas (Gijón); «Els colors de la infantesa», de Dolors Juan i Ill (Sitges); «Amb la corda al coll», de Magda Altabella Ramos (Sitges); «Què hi ha després, pare?», de Àgueda Vitòria Quilis (Alqueria d’Asnar-Alacant); «El rumor y la corriente», de Mariano Monge Juárez (Elx-Alacant); «Tres días en el mar», de Marcial Fernández Subirana (Igualada); «L’Odissea del Vell
Marí», de Jofre Vilà
Soler (Sitges); «Una jornada particularment esbojarrada», de Jaume Rodergas Pagès (Barcelona) i «Mar de fons», de Lluís Carbó Arribas (L’Escala-Girona). Tots ells varen rebre un record de participació i reconeixement.
L’acte de proclamació dels guanyadors el va presidir l’alcalde de Sitges, Jordi Baijet, acompanyat d’una important presència de regidors i membres de l’Ajuntament de Sitges. En representació del Port d’Aiguadolç hi era present el director gerent, Albert Bertrán, i el capità del port, Antonio Gullón.
Totes les narracions escollides pel Jurat del premi, han estat il.lustrades per un seguit d’artistes sitgetans i recollides i publicades en un llibret que tradicionalment edita el Port d’Aiguadolç i que veu la llum el mateix dia de la celebració de la Verge del Carme. Aquests artistes són: Cristòfol Almirall, Dolors N. Martín, Jordi Baijet Achón, Robert Puigmartí, Marcial Fernández, Marga Bas, Blanca de Nicolás, Juan Carlos Bracho i Vicente Martí.
La celebració de la Diada de la Verge del Carme es va iniciar amb el bateig de la «Vinyet», l’embarcació que durà el nom en record d’aquella altra barca que descriu Emerencià Roig i Raventós en el seu llibre «Sitges dels nostres avis». La «Vinyet», el llagut que ell descriu, va ser construït a la platja de Blanes l’any 1840: “Anava pintada de negre i duia un bigoti blanc. La seva popa era rodona. Hi lluïa un cep amb un raïm, simbolitzant la procedència del nom amb què fou batejada i inscrita a la nostra matrícula marítima”. Emerencià Roig ens diu que els seus propietaris, la casa Massó Hermanos, la va dedicar al transport de vi, fent la ruta de Tarragona a Barcelona, fent escala a Sitges i Vilanova. La barca va ser tant popular a Sitges que el dia que va ser venuda, tot el poble, banda de música inclosa, es va concentrar a la platja per acomiadar-la.
Aquesta nova «Vinyet», que és una barca de fusta de 15 metres d’eslora, que es dedicava a la pesca d’arrossegament, i ha estat salvada in extremis -ja que segons la normativa vigent un armador no es pot construir una barca nova sense desballestar-ne una altra-, va ser l’encarregada enguany de dur la imatge de la Verge del Carme en la processó marinera, sent acompanyada per una bona colla de barques de la Confraria de Pescadors de Sitges, així com per diverses embarcacions esportives. La bona mar va permetre fer un llarg recorregut pel davant de la façana marítima de Sitges, així com fer la ofrena en record de la gent de mar traspassada el darrer any, sent un dels moments més emotius de la processó.
Així que tothom va ser a port, el grup d’havaneres «L’Havana Xica» de Vilanova i La Geltrú inicia la festa donant la benvinguda amb la coneguda peça «Rosa del port», procedint tot seguit també a hissar la «Bandera Blava», guardó europeu que per catorzè any consecutiu distingeix un any més al Port d’Aiguadolç pel seu respecte al medi ambient.
La diada de la Verge del Carme es va cloure amb el tradicional cremat de rom. Cal afegir que aquest concurs literari, ja del tot consolidat, és, junt amb el certamen de pintura i el cicle de concerts de música clàssica «Concerts de Mitjanit», un dels pilars sobre els que es fonamenta la vocació cultural del Port d’Aiguadolç de Sitges, que es canalitza gràcies a la creació de la Fundació Cultural Port d’Aiguadolç.





























































